Najat Saidi: ‘Als je niets met diversiteit doet, mis je de boot’

Diversiteit is allang geen ‘moetje’ meer, maar tegenwoordig een keiharde businesscase. ‘Als je snapt dat je met een diverser team nieuwe klanten aantrekt, helpt dat enorm’, zegt Najat Saidi. Een interview.

Dat diverse teams bijdragen aan innovatie, groei en een beter imago? Dat weten we inmiddels allemaal. Maar gaan divers samengestelde teams dan altijd goed samen? Dat ook weer niet, zegt Najat Saidi, directeur/eigenaar van Diversity Recruitment, een bemiddelingsbureau dat zich richt op professionals op managementniveau, met name met een niet-westerse achtergrond.

‘Het succes van diversiteit valt of staat met inclusief leiderschap.’

Het valt of staat met inclusief leiderschap, aldus Saidi, die hierover meer zal vertellen tijdens het Seminar Diversiteit en Inclusiviteit, dat Werf& op 14 april organiseert. ‘Is de manager in staat om verschillende perspectieven aan elkaar te verbinden? Alleen focussen op instroom van diverse doelgroepen is niet genoeg, je wilt niet dat nieuwe medewerkers weer via de achterdeur verdwijnen, omdat ze zich niet thuis voelen of omdat ze hele andere verwachtingen hebben. Dit betekent dat je als organisatie moet investeren in een inclusieve werkomgeving, waarbij je naast commitment van de top, ook commitment van de managers en medewerkers op de werkvloer moet krijgen.’

Over verschillende achtergronden

Diversiteit en inclusiviteit gaat over mensen, over talenten, over verschillende perspectieven en achtergronden, zegt Saidi, geboren Amsterdamse met Marokkaanse roots.  En een ‘inclusieve sollicitatieprocedure’ begint volgens haar bij een intakegesprek met de manager, vervolgens het opstellen van een inclusieve vacaturetekst, daarna een objectieve beoordeling van de brievenselectie tot aan de selectiegesprekken en onboarding aan toe.

‘Mensen van niet-westerse afkomst blijken naar andere dingen te kijken in vacatures.’

Met haar bureau begeleidt ze werving- en selectietrajecten van begin tot eind, en zorgt ze voor bewustwording van biases die kunnen ontstaan tijdens de procedure. Met als resultaat: meer instroom van diverse doelgroepen. Het bureau werkt onder meer voor de (Rijks)overheid en het bedrijfsleven. Wat volgens haar goed helpt meer diversiteit te bereiken? In elk geval: mensen trainen om bewust te worden van hun eigen vooroordelen. En ook: je vacatures aantrekkelijk schrijven. Liefst net even anders dan je anders zou doen. ‘Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat mensen van niet-westerse afkomst naar andere dingen kijken in vacatures, zoals naar opleidings- en doorgroeimogelijkheden’, zegt ze. ‘Soms kan dat heel subtiel zijn. Maar daarin moet je je wel verdiepen. Dan weet je ook wat jou een aantrekkelijke werkgever voor hen maakt.’

Over verschillende achtergronden

Diversiteit en inclusiviteit gaat over mensen, over talenten, over verschillende perspectieven en achtergronden, zegt Saidi, geboren Amsterdamse met Marokkaanse roots.  En een ‘inclusieve sollicitatieprocedure’ begint volgens haar bij een intakegesprek met de manager, vervolgens het opstellen van een inclusieve vacaturetekst, daarna een objectieve beoordeling van de brievenselectie tot aan de selectiegesprekken en onboarding aan toe.

‘Mensen van niet-westerse afkomst blijken naar andere dingen te kijken in vacatures.’

Met haar bureau begeleidt ze werving- en selectietrajecten van begin tot eind, en zorgt ze voor bewustwording van biases die kunnen ontstaan tijdens de procedure. Met als resultaat: meer instroom van diverse doelgroepen. Het bureau werkt onder meer voor de (Rijks)overheid en het bedrijfsleven. Wat volgens haar goed helpt meer diversiteit te bereiken? In elk geval: mensen trainen om bewust te worden van hun eigen vooroordelen. En ook: je vacatures aantrekkelijk schrijven. Liefst net even anders dan je anders zou doen. ‘Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat mensen van niet-westerse afkomst naar andere dingen kijken in vacatures, zoals naar opleidings- en doorgroeimogelijkheden’, zegt ze. ‘Soms kan dat heel subtiel zijn. Maar daarin moet je je wel verdiepen. Dan weet je ook wat jou een aantrekkelijke werkgever voor hen maakt.’

Peter Boerman Op 11 maart 2020 voor Werf&